Dårlig samvittighet for å velge fossilt?

Diskusjonen om fossildrevne biler har i mange år vekket harme, irritasjon og uenighet. Dieseldrevne biler har lenge fått hard medfart av myndighetene, samtidig som brukerne elsker dem. Bensinbiler har fått passet påskrevet for store utslipp og farlige avgasser.

Men utviklingen har gått videre, og om noen år vil det ikke lenger produseres biler som går på fossilt drivstoff som slipper ut store mengder drivhusgass. Men skal man ha dårlig samvittighet for å skaffe seg en bruktbil i dag som går på enten bensin eller diesel? Det er mange ting som gjør at regnskapet er mer komplisert enn som så.

Utfasing av biler

Det er mange år til vi kan ha en utslippsfri bilpark i alle land. For det første sliter land med å fase ut oljeboring, en industri som egentlig aldri har vært sitt ansvar berettiget. Det er klart de burde har begynt utfasingen tidligere, men dette er problematisk med tanke på bedrifter som tjener godt på oljen. Bilindustrien i seg selv ansetter millioner av mennesker verden over. Selv om dette ikke betyr slutten for disse menneskene, vil det gå mange år før bilene fases helt ut. Og de bilene som allerede er produsert, må forhandles og brukes. Styling fra worksystem.no gjør at de ser moderne ut også. Dersom man likevel ønsker mer miljøvennlig bil, kan man begynne å produsere biodrivstoff av gamle matrester.

Små steg i riktig retning

Vi må alle være med på å endre oss i riktig retning. Det handler om å bli flinkere til å resirkulere søppel, se på andre måter å feriere på, bruke sykkel og kollektivtransport til skole og jobb, spise mindre kjøtt og ta vare på naturen på en helt ny måte. Alle de små tiltakene vil til sammen ha stor betydning. Derfor er det feil når noen sier at det ikke nytter og kaster plastikken sammen med restavfallet. Det samme gjelder med biler, man kan ikke sløse med ressursene. Det betyr at hver og en av oss må være fornuftige med bilene våre, og ta godt vare på dem så de holder lenger.

Ikke så farlig som ekspertene mener?

Dette spørsmålet er nok roten til uenighetene. Utvinning av olje har mange konsekvenser, og utslipp vil føre til et varmere klima. Men er det bilene i seg selv som er den verste synderen? Er det biler som går på diesel og bensin som skaper de største utslippene, og vil det ha betydning om de fases ut? Spørsmålene reiser nye spørsmål og ekspertene må jobbe enda hardere for å komme fram til bærekraftige løsninger. Biler står for en betydelig mengde utslipp, men diesel skal faktisk også fjerne en del partikler i luften som gjør at dilemmaet blir enda mer komplekst.